Denne artikel er primært baseret på resultaterne fra en workshop, som Annette Bonde fra Ballerup OK afholdte i klubhuset kort før DM i sprintorientering ved DTU, juni 2021.

Dagene før løbet

Lav din egen plan for hvordan du vil slå bedst til

  • Hvad skal du gøre inden start og i starten?
  • Hvor stærkt vil du løbe? Nogen har det bedst med at tage det lidt roligt til 1. post.
  • Vil du satse på simple udenoms vejvalg med høj fart eller de snørklede?
  • Vil du tjekke alle postnumre? Det gør man altid i Stafet.
  • Hvis der er 2 lige lange vejvalgs-muligheder, hvoraf den en indeholder trapper, så kan det tit betale sig at tage vejvalget uden trapper.
  • Hvis det er muligt at løbe ved siden af en trappe på jord eller græs går det tit hurtigst.
  • Husk læs hele strækket inden du løber, så du ikke bliver fanget i fælder.

 

Dagen før løbet 

Gå ikke ned på udstyr

Læg udstyret klar, pak eventuelt en taske - brug nedenstående som en tjekliste.

  • Oplad løbeur, løbebrik, pandelampe 
  • Kompas
  • Pandelampe(natløb)
  • Definitionsholder
  • SI-brik
  • Løbesko evt med grov sål, så man ikke glider på græsset
  • Svedbånd
  • Benskinner
  • Regnskærm
  • Briller
  • Lup
Andre forberedelser dagen før
  1. Find og tjek din starttid
  2. Husk at fremkald er 4 minutter før start
  3. Køretid til stævne - tidsestimat
  4. Afstand fra parkering til stævneplads - bemærk om der er specielle krav - tidsestimat
  5. Afstand fra stævneplads/parkering til start - tidsestimat
  6. Udregn tider på afstande og køretid og regn baglæns fra starttid - 4 minutter, og indlæg en tidsbuffer til parkering m.m.
  7. Sæt en seneste afgangstid.
  8. Planlæg måltid før starttid( ikke spise tungt for tæt på starttid) og før afgangstid.

 

Starten

  • Lad være med at tale med de andre løbere de sidste 5-10 minutter inden starten.
  • Brug tiden til fysisk og mental opvarmning.
  • Gennemgå din personlige plan for starten og løbet igen og igen.
  • Tjek hvor nord er på dit kompas.
  • Se op – hvor er du – om lidt skal du hurtigt finde startpunktet på kortet
     
  • Startbås 1 : Clear og tjek
  • Startbås 2: Tag den løse definition og læs den igennem. Er der overdækninger, trapper oppe eller nede,  tvungne overgange, løvtræ eller nåletræ, hæk/hegnshjørner ude eller inde osv?
  • Startbås 2 og 3: Tjek det ophængte kort – fokuser på at finde, hvor du er på kortet. Så er det lettere at finde startpunktet. Se efter de violetmarkerede kunstige spærringer.  Se efter om der er åbnet(lysegråt) for gennemgang i glasgangene mellem husene. Prøv at gætte hvor den første post er – tjek den 1. postdefinition. Så kan du måske nå at planlægge vejvalg.
  • Startbås 4: Få styr på nerverne. Dybe vejrtrækning. Start løbeuret.
     

Løbet

Gælder kun for løbere med touch-free SI-brikker. Touchfree stempling er aktiveret på banen, men husk at stemple selve målenheden(som ikke er touch-free) med SI-brikken. Dvs at SI-brikken skal ned i hullet! Tag brikken op til øret, så du kan høre om du har været tæt nok på posten til at blive registreret.